Puoluekokous yhtyy aloitteisiin.

Partikongressen omfattar motionerna.

Puoluekokous yhtyy aloitteiden tavoitteeseen sukupuolesta ja terveydentilasta johtuvan eriarvoisuuden vähentämisestä, mutta ei pidä kuukautis- ja inkontinenssisuojien arvonlisäveron alentamista tarkoituksenmukaisena ratkaisuna tavoitteen edistämiseksi.

Partistyrelsen omfattar motionernas mål om att minska ojämlikhet som beror på kön och hälsotillstånd, men anser inte att sänkt mervärdesskatt på mens- och inkontinensskydd är ett ändamålsenligt sätt att främja målet.

– Muutosesitys 1

Helsinki pk-ryhmä · Helsinki 4

Puoluekokous yhtyy aloitteisiin.

Kannattajat
  • Hanna Huumonen
  • Iiris Niinikoski
  • Jesse Saapunki
  • Sara Salonen

– Muutosesitys 2

fsd pk-ryhmä · fsd 1

Puoluekokous yhtyy aloitteeseen.
Partikongressen omfattar motionen.

Kannattajat
  • Miika Tiainen

– Muutosesitys 3

Hanna Laine · Pirkanmaa

Puoluekokous yhtyy aloitteeseen ja edellyttää, että puoluehallitus löytää pikaisesti keinot kustannusten hillitsemiseksi, mikäli ALV alennus ei tätä asiaa hoida.

Puoluehallituksen lausunto aloitteisiin 1-2

Aloitteissa tuodaan esiin perusteltu huoli siitä, että monille välttämättömistä kuukautis- ja inkontinenssisuojista aiheutuu kustannuksia, jotka asettavat eri sukupuolet ja ikäryhmät eriarvoiseen asemaan. Ratkaisuksi ehdotetaan kyseisten tuotteiden arvonlisäveron alentamista 24 prosentista 10 prosenttiin.

Yksittäisille tuoteryhmille asetettavaa alempaa verokantaa voidaan pitää verotukena. SDP:llä ei ole aiempaa suoraa linjausta koskien kuukautis- ja inkontinenssisuojien arvonlisäverotusta. Sen sijaan SDP:n vero-ohjelmassa on yleisellä tasolla katsottu, että verotukia tulisi käyttää vain silloin, kun ne ovat muihin vaihtoehtoihin suhteutettuna tehokas keino asetetun tavoitteen saavuttamisessa. Vaihtoehtoja verotuille ovat esimerkiksi suorat tuet tai julkiset palvelut. Ohjelmassa on tutkimuskirjallisuuteen viitaten lisäksi nostettu esiin, että ”alempien tai korotettujen verokantojen käyttö on yleensä suhteellisen tehoton tapa tuloerojen kaventamiseen”.

Kuukautis- ja inkontinenssisuojien verokannan alentamista voidaan pitää perustellusti tapana vähentää niiden kustannuksista aiheutuvaa eriarvoisuutta. Alempi verokanta ei kuitenkaan ole erityisen tehokas tapa vähentää taloudellista eriarvoisuutta, sillä se kohdistuu yhtä lailla vähävaraisiin kuin varakkaisiin. Sen vaikutus tuotteen hintaan olisi myös rajallinen, sillä arvonlisävero muodostaa vain pienen osan hinnasta eikä sen alennus todennäköisesti kohdistuisi hintaan kuin osittain. Tutkimuksissa on todettu, että lyhyellä aikavälillä arvonlisäveronalennukset voivat ainakin osittain kasvattaa yritysten katteita hinnanalennusten sijaan.

Kertakäyttöisiin kuukautissuojiin kohdistuvaa tukea voidaan pitää ongelmallisena ympäristön kannalta. Siitä näkökulmasta olisi perustellumpaa suosia vain kestotuotteita. On myös huomioitava, että verotuki kuukautis- ja inkontinenssisuojille olisi osin päällekkäinen muiden tukimuotojen kanssa. Esimerkiksi terveydenhuoltolaki velvoittaa kunnat tarjoamaan inkontinenssisuojia pitkäaikaisen sairauden hoitoon jo nyt.

Yksittäisiin tuoteryhmiin kohdistuva verotuki ei ottaisi huomioon muita vastaavan tyyppisiä tilanteita, jossa esimerkiksi terveydentila aiheuttaa lisäkustannuksia. Maksukykyyn perustuvaa progressiivista tulojen ja omaisuuden verotusta sekä verovaroin rahoitettua sosiaaliturvaa ja palveluja voidaan pitää tehokkaampana tapana eriarvoisuuden torjuntaan, sillä niillä poistetaan eriarvoisuutta kaikissa tilanteissa riippumatta sen syistä. SDP:n vero-ohjelmassa on esitetty, että taloudellista eriarvoisuutta vähennetään keräämällä veroja tulonsiirtoihin ja sekä palveluihin ja siirtämällä verotuksen painopistettä omistamisen verotukseen ensisijaisesti veropohjaa tiivistämällä. Veronalennukset taas kohdennettaisiin pieni- ja keskituloisille ansiotuloverotukseen.

 

Partistyrelsens utlåtande till motionerna 1-2

I motionerna framförs en välgrundad oro över att de för många nödvändiga mens- och inkontinensskydden innebär kostnader som försätter olika kön och åldersgrupper i en ojämlik position. Som lösning föreslås en sänkning av mervärdesskatten för dessa produkter från 24 procent till 10 procent.

En lägre skattesats som tillämpas på enskilda produktgrupper kan betraktas som skattesubvention. SDP har ingen tidigare ställning i frågan om mervärdesskatt på mens- och inkontinensskydd. Enligt SDP:s skatteprogram bör skattesubventioner dock användas endast när de i förhållande till andra alternativ är ett effektivt sätt att uppnå det angivna målet. Alternativ till skattesubventioner är bland annat direkta stöd eller offentliga tjänster. I programmet konstateras dessutom med hänvisning till forskning att ”tillämpningen av lägre eller högre skattesatser är i allmänhet ett relativt ineffektivt sätt att minska inkomstskillnader”.

Att sänka skattesatsen för mens- och inkontinensskydd kan med rätta ses som ett sätt att minska den ojämlikhet som deras kostnad orsakar. En lägre skattesats är emellertid inte ett särskilt effektivt sätt att minska den ekonomiska ojämlikheten, eftersom den riktar sig på samma sätt till både fattiga och rika. Den skulle också ha en begränsad inverkan på priset på produkten, eftersom moms endast utgör en liten del av priset, och dess minskning skulle inte återspeglas till fullo i priset. Studier har visat att på kort sikt kan en sänkning av momsen åtminstone delvis leda till ökade vinstmarginaler i stället för prissänkningar.

Subventioner för engångsmensskydd kan betraktas som miljömässigt problematiska. Ur den synvinkeln skulle det vara mer motiverat att gynna endast hållbara produkter. Det bör också noteras att skattesubvention för mens- och inkontinensskydd skulle delvis överlappa med andra former av stöd. Till exempel hälsovårdslagen förpliktar kommuner att tillhandahålla inkontinensskydd för behandling av långtidssjuka redan nu.

Skattemässigt stöd som tillämpas på enskilda produktgrupper skulle inte ta hänsyn till andra motsvarande situationer där till exempel hälsa ger upphov till ytterligare kostnader. En progressiv beskattning av inkomst och förmögenhet som baserar sig på betalningsförmåga samt skattefinansierad social säkerhet och tjänster kan betraktas som mer effektiva sätt att bekämpa ojämlikheter, eftersom de minskar ojämlikheter under alla omständigheter, oavsett orsak. Enligt SDP:s skatteprogram bör den ekonomiska ojämlikheten bekämpas genom att samla in skatter för transfereringar och tjänster och genom att flytta fokus i beskattning till beskattning av ägande, i första hand genom att stärka skatteunderlaget. Skattelättnader bör å andra sidan riktas till låg- och medelinkomsttagares inkomstbeskattning.

 

 

1 Sänk momsen på mensskydd

Finlands Svenska Socialdemokrater rf

 

I Finland är momsen på mensskydd 24 %, i jämförelse är mervärdesskatten på livsmedel 14 %, och mediciner 10 %. Sedan 2016 kan EU-medlemsländerna fritt bestämma om mervärdesskatten på hygienartiklar, vilket ledde till att flera länder sänkte ”tampongskatten”. Nu är det Finlands tur, den genomsnittliga menstruerande personen använder 12 000 – 16 000 engångsbindor eller tamponger under sin livstid, vilket uppgår till en kostnad på tusentals euro.

Mens- och inkontinensskydd är en produkt som gör det möjligt för menstruerande personer att jobba, gå i skola och vistas utanför sitt hem de dagar man menstruerar och produkten borde beskattas därefter.

Finlands Svenska Socialdemokrater föreslår

att SDP jobbar för att sänka mervärdesskatten på mens- och inkontinensskydd.

 

Kuukautissuojien arvonlisäveroa tulee laskea

Kuukautissuojien arvonlisävero on Suomessa 24 %, vaikka esimerkiksi elintarvikkeiden arvonlisävero on 14 % ja lääkkeiden 10 %. Vuodesta 2016 lähtien EU:n jäsenvaltiot ovat voineet vapaasti päättää hygieniatuotteiden arvonlisäverokannasta, minkä seurauksena useat maat ovat alentaneet nk. tamponiveroa. Nyt on Suomen vuoro, sillä yksi nainen käyttää keskimäärin 12 000 – 16 000 kertakäyttösuojaa tai -tamponia elinaikanaan, mikä maksaa tuhansia euroja.

Kuukautis- ja inkontinenssisuojien ansiosta naiset voivat työskennellä, käydä koulua ja viettää aikaa kodin ulkopuolella myös kuukautisten aikana, ja siksi tuotetta tulisi verottaa sen mukaisesti.

Finlands Svenska Socialdemokrater esittää, että

SDP toimii sen hyväksi, että kuukautis- ja inkontinenssisuojien arvonlisäveroa lasketaan.

Löydät tämän aloitteen aloitekirjasta sivulta 23

2 Kuukautis- ja inkontinenssisuojien arvonlisävero on laskettava 24 % alennettuun farmasiatuotteiden 10 % arvonlisäverokantaan

Sosialidemokraattiset Naiset

 

Kuukautis- ja inkontinenssisuojat ovat välttämättömiä hygieniatarvikkeita. Kuukautissuojien kustannukset ovat sukupuolittuneita. Lisäksi ne ovat tuotteita, joita jokaisen, joilla on kuukautiset, on ostettava. Inkontinenssisuojat puolestaan ovat välttämättömiä hygieniatuotteita erityisesti ikääntyneille. Molemmat tuotteet ovat myös välttämättömiä synnyttäneille naisille. Kuukautis- ja inkontinenssisuojista kertyy vuosien aikana huomattavia kustannuksia näitä hygieniatuotteita käyttäville henkilöille.

EU-direktiivi mahdollistaa em. tuotteiden myymisen alemmassa arvonlisäveroluokassa ja viime vuosina muissa EU maissa kuten Ruotsissa, Ranskassa, Iso-Britanniassa ja Saksassa on kuukautis- ja inkontinenssisuojien arvonlisäveroa laskettu alempaan arvonlisäveroluokkaan. Suomen on oltava mukana tässä kehityksessä. Suomessa em. tuotteiden arvonlisävero on 24 % verokannassa, kun taas muiden apteekissa myytävien terveystuotteiden arvonlisäverokanta on 10 %.

Sosialidemokraattiset Naiset esittää, että

SDP ryhtyy hallituksessa toimenpiteisiin, jotta kuukautis- ja inkontinenssisuojien arvonlisävero lasketaan 24 prosentista kymmeneen prosenttiin. Kertakäyttöisten suojien- ja tamponien lisäksi arvonlisäkannan muutoksen on koskettava myös kestosuojia, kuten kuukuppeja ja kestositeitä, sillä ne ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

Löydät tämän aloitteen aloitekirjasta sivulta 24

  • Kesäkuu 2023

    Arvonlisäverotuksen verokantojen uudistamisesta ei sovittu Rinteen eikä Marinin hallitusohjelmissa. Tavoite huomioitiin SDP:n vaaliohjelman valmistelussa.


Kommentoi

Tietosuoja