Puoluekokous yhtyy aloitteeseen ja painottaa vahvaa yhteiseurooppalaista vaikuttamista työehtojen läpinäkyvyyden, työsuojelun ja ympäristönormien edistämisen puolesta. Kotimaan tasolla on kiinnitettävä entistä suurempaa huomiota kaivostoimintojen ympäristönäkökulmaan.

Puoluekokous yhtyy aloitteeseen ja painottaa vahvaa yhteiseurooppalaista vaikuttamista tuottajamaiden työehtojen läpinäkyvyyden, työsuojelun ja ympäristönormien edistämisen puolesta.

– Muutosesitys 1

Kaakkois-Suomi pk-ryhmä · Kaakkois-Suomi

Puoluekokous yhtyy aloitteeseen ja painottaa vahvaa yhteiseurooppalaista vaikuttamista työehtojen läpinäkyvyyden, työsuojelun ja ympäristönormien edistämisen puolesta.
Kotimaan tasolla on kiinnitettävä entistä suurempaa huomiota kaivostoimintojen ympäristönäkökulmaan.

Aloitteessa esitetään EU:n ottavan käyttöön akuissa käytettävien mineraalien alkuperän läpinäkyvän jäljittämisen mahdollistavan järjestelmän. Suurimmat akuissa käytettävien harvinaisten mineraalien tuottajamaat löytyvät Afrikasta. Amnesty Internationalin tilaston mukaan esimerkiksi Kongon demokraattinen tasavalta tuottaa arviolta jopa 60 % maailman käyttämästä koboltista, ja maassa esiintyy edelleen huomattavan paljon korruptiota ja lapsityövoiman käyttöä. Koboltintuotantoa Kongossa on myös yhdistetty aseellisten ryhmien toimintaan ja laaja-alaiseen veronkiertoon.

Akkumineraalien alkuperän todentaminen on vaikeaa, ja monessa tapauksessa niiden todellinen alkuperä saattaa jäädä pimentoon. Ongelmaan puuttumiseksi unionin laajuinen sääntely mineraalien alkuperän paremmasta jäljitettävyydestä oisi paikallaan. Lisäksi tarvitaan sitovat eurooppalaiset työsuojelun ja ympäristönormien minimikriteerit unionin alueelle tuotavien tuotteiden osalta.

148 Sähköautojen akkumateriaalien jäljitettävyys

Seinäjoen Työväenyhdistys ry

 

Liikenteenpäästöjen puolittaminen vaatii monia erillisiä toimenpiteitä. Yksi niistä on liikenteen sähköistäminen. Tämän vuoksi autonvalmistajat ovat tuoneet markkinoille useita uusia sähköautomalleja. Sähköautojen tärkein osa ovat auton akut. Akkuteollisuuden suurin haaste on saada riittävästi mineraaleja tuottamaan tarvittavia raaka-aineita. Tesla S-mallissa on nikkeli-koboltti-alumiini-litium ioniakku, jonka katodissa on 35 kg nikkeliä ja 7 kg kobolttia.

Merkittävimmät koboltin esiintymisalueet ovat Afrikassa, Burundissa, Norsunluurannikolla, Sambiassa, Ugandassa ja Kongon demokraattisessa tasavallassa, joka tuottaa 40% maailman koboltista. Kongon tilanne on erittäin epävakaa. Merkittävä osa koboltista on peräisin epävirallisista kaivoksista, joissa käytetään lapsityövoimaa. V. 2016 Amnesty paljasti lapsityövoiman käytön ja nuorimmat lapset olivat 7-vuotiaita. Kobolttimalmi myydään Gongo Dongfang Mining kaivosyritykselle, joka on kiinalaisen mineraalijätin Zhejiang Huayou Cobaltin tytäryhtiö. Helsingissä vieraili syksyllä tohtori Denis Mukwege Kongon demokraattisesta tasavallasta, joka sai Nobelin rauhanpalkinnon v. 2018. Hänen viestinsä oli, että me länsimaat vaatisimme mineraalien läpinäkyvää jäljitettävyyttä. Vain näin voidaan kongolaisten riistoa hillitä.

Seinäjoen Työväenyhdistys esittää, että

EU:ssa otetaan käyttöön sähköautojen akkujen mineraalien läpinäkyvä jäljitettävyys. Samalla myös Suomessa valmistellaan lainsäädäntöä täällä myytävien sähköautojen mineraalien jäljitettävyydestä. Näin Suomi olisi edelläkävijä oikeudenmukaisesta kaupasta.

Löydät tämän aloitteen aloitekirjasta sivulta 283


Kommentoi

Tietosuoja